Rozdz08, Ksiązki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ROZDZIA� �SMYWykorzystywanie akcji kojarzonych z klawiszamiZe wszystkich metod czytania ekranu prawdopodobnie najcz�ciej u�ywan� metod� jestu�ycie akcji Window-Eyes kojarzonych z klawiszami.8.1: PodstawyW rozdziale 3 zdefiniowali�my klawisze kursoryczne jako klawisze wsp�lne dla Window-Eyes i danego programu aplikacyjnego. Niekt�re z powszechnych klawiszy kursorycznychto: strza�ka, CTRL-strza�ka, tabulator, PAGE UP, PAGE DOWN oraz DELETE. Przy u�yciutych i innych klawiszy mo�na wyda� polecenia zar�wno Window-Eyes jaki i danej aplikacji.8.2: Jak to dzia�a?Akcje Window-Eyes ustawiane s� w menu akcji, w menu g��wnym Window-Eyes.Domy�lnie ustawiono tylko kilka akcji � inne mog� by� ustawiane wed�ug �yczenia iwygody. Mo�na zmienia� zar�wno dane akcje, jak i ich definicje. By� mo�e wszystkie 46akcji nie b�dzie potrzebnych, ale istnieje mo�liwo�� ustawienia takiej liczby.Aby wej�� do menu akcji Window-Eyes nale�y:1. nacisn�� CTRL-BACKSLASH2. nacisn�� ALT-A, by zaktywizowa� okno dialogowe "Definiowanie akcji klawiszy", kt�rezawiera, co nast�puje:L = Klawisze (lista akcji)K = przycisk "Przechwy� klawisz"P = lista rozwijana pierwszej akcjiI = przycisk Parametry pierwszej akcji (mo�e by� niedost�pny)D = lista rozwijana drugiej akcjiU = przycisk Parametry drugiej akcji (mo�e by� niedost�pny)O = pole edycji Op�nienieS = Undefine Cursor Key buttonPrzycisk OK.Przycisk AnulujTo okno dialogowe r�ni si� troch� od okna, gdzie ustawia si� definicje gor�cych klawiszytym, �e przy definiowaniu gor�cych klawiszy ustawia si� jedynie same klawisze. Przydefiniowaniu akcji, definiuje si� klawisz i przechodzi do listy rozwijanej pierwszej akcji, apotem, je�li jest taka potrzeba, do listy rozwijanej drugiej akcji, gdzie wybiera si�, coWindow-Eyes b�dzie m�wi�, kiedy naci�nie si� zdefiniowany klawisz.Przyk�adowo, ustawieniem fabrycznym dla pierwszego obiektu na li�cie jest lewa strza�ka, aklawisz jest zdefiniowany jako Znak po. Jako, �e ka�dy klawisz mo�e by� zdefiniowany tak,by wypowiada� dwie rzeczy, a temu przydzielono tylko jedn�, w tym miejscu na li�ciepojawia si� "nie zdefiniowane" co oznacza, �e druga definicja tego klawisza nie zosta�asprecyzowana. W momencie u�ycia tego klawisza podczas pracy w danej aplikacji, Window-Eyes przekazuje go najpierw tej aplikacji a potem odczytuje dany znak.W momencie naci�ni�cia lewej strza�ki wi�kszo�� aplikacji cofnie si� do ty�u o jeden znak,dlatego te� u�ytkownik zwykle b�dzie chcia� rozpozna� znak, do kt�rego powr�cono.Jednak�e niekt�re aplikacje cofaj� si� o jedno s�owo, a nie tylko o jeden znak. W takimprzypadku u�ytkownik b�dzie chcia� rozpozna� to s�owo, a nie tylko znak, do kt�rego si�cofni�to.Aby zmieni� definicj� Window-Eyes lewej strza�ki tak, aby odczytywa�a jedno s�owo,zamiast jednego znaku, nale�y:3. w oknie dialogowym "Definiowanie akcji klawiszy" nacisn�� tabulator; Window-Eyesprzejdzie do przycisku "przechwy� klawisz"4. ponownie nacisn�� tabulator, by przej�� do listy rozwijanej pierwszej akcji5. przycisn�� trzy razy strza�k� w d�, aby doj�� do punktu "s�owo", lub przycisn�� "S"6. nacisn�� ENTER, by zaakceptowa� przycisk OK; Window-Eyes zamyka okno dialogowei dezaktywuje pasek menu.Aby usun�� klawisz z listy, nale�y strza�k� w g�r� lub w d� dotrze� do tego klawisza nali�cie, nast�pnie nacisn�� ALT-S, aby wybra� przycisk "Skasuj definicj�". By wybra� OKtrzeba nacisn�� ENTER. Po powrocie na list� s�owo "nie zdefiniowany" znajdzie si� namiejscu klawisza.Co si� stanie, je�li kto� b�dzie chcia� przypisa� klawisz, kt�ry zosta� ju� przypisany innemuobiektowi? Window-Eyes otwiera wtedy okno dialogowe duplikat definicji klawisza, kt�redzia�a identycznie, jak jego odpowiednik w definicjach gor�cych klawiszy.8.3: Zastosowania praktyczneWi�kszo�� obiekt�w w menu nie zosta�a zdefiniowana, aby mo�na je by�o przypisa�klawiszom u�ywanym w danej aplikacji. Powiedzmy, na przyk�ad, �e menad�er bazy danychu�ywa skr�tu ALT-N, by przej�� do nast�pnego pola. Mo�na przypisa� ten klawiszkt�remukolwiek z nie zdefiniowanych obiekt�w na li�cie akcji a nast�pnie wybra�odpowiedni� definicj�, prawdopodobnie: nazwa pola, dane pola, nazwa i dane pola.W edytorze tekst�w, przyk�adowo, mo�na przej�� do pocz�tku dokumentu naciskaj�c CTRL-HOME. W takim przypadku preferowane mo�e by� ustawienie CTRL-HOME na odczytstrony, wiersza i nowego po�o�enia kursora w dokumencie. Mo�na zatem ustali� oknou�ytkownika tak, by zawiera�o ono powy�sz� informacj�, a potem zdefiniowa� kombinacj�CTRL-HOME tak, by odczyta� to okno. W rozdziale 11 wyt�umaczone s� metody ustawianiaokien u�ytkownika.8.4: Definicje akcjiDefinicje podane w oknie dialogowym definicji akcji zsumowane s� poni�ej (w nast�puj�cymporz�dku: definicja � funkcja):- Nie zdefiniowany � ignoruje uderzenie klawisza- Pierwszy Znak Przed � czyta znak na lewo od kursora zanim Window-Eyes przeka�euderzenie klawisza aplikacji- Pierwszy Znak Po � przekazuje uderzenie klawisza aplikacji, potem odczytuje znak nalewo od kursora w nowej pozycji- Znak Przed � odczytuje znak, na kt�rym znajduje si� kursor, potem przekazuje uderzenieklawisza aplikacji- Znak Po � przekazuje uderzenie klawisza aplikacji, potem czyta znak, na kt�rym znajdujesi� kursor w nowej pozycji- Nast�pny znak � czyta znak na prawo od kursora- Poprzednie s�owo� czyta s�owo na lewo od kursora- S�owo� czyta s�owo, na kt�rym znajduje si� kursor- Nast�pne s�owo � czyta s�owo na prawo od kursora- Poprzednia linia � czyta wiersz powy�ej kursora- Linia � czyta wiersz, w kt�rym znajduje si� kursor- Nast�pna linia � czyta wiersz powy�ej- Zdanie � czyta zdanie, w kt�rym znajduje si� kursor- Akapit � czyta akapit, w kt�rym znajduje si� kursor- Do ko�ca linii � czyta ca�y wiersz od znaku, na kt�rym jest kursor, do ko�ca wiersza- Pod�wietlenie � czyta zaznaczony tekst w bie��cym oknie u�ytkownika- Tekst oznaczony � czyta nowo zaznaczony lub nowo odznaczony tekst, interpunkcj� ispacje uzupe�nione s�owem �wybrane� lub �nie wybrane�, w zale�no�ci od tego, czykursor zaznacza, czy odznacza tekst.- Pozycja kursora � czyta dane na temat wiersza i kolumny, w kt�rej znajduje si� kursor- Dane pola � czyta dane w polu, w kt�rym znajduje si� kursor- Nazwa pola � czyta nazw� bie��cego pola na lewo od kursora, kiedy kursor znajduje si�na danych pola; ta akcja dzia�a w wielu oknach dialogowych (dialog controls)- Nazwa i dane pola � czyta zar�wno nazw� pola, jak i dane znajduj�ce si� w polu zkursorem; ta akcja r�wnie� dzia�a w wielu oknach dialogowych- Tytu�/status � czyta pasek tytu�u w bie��cym oknie, a potem pasek tytu�u w oknieaktywnym- Przeczytaj okno � ustawiaj�c, nale�y wybra� numer okna od 0 do 49; w momencieuderzenia klawisza, Window-Eyes czyta wybrane okno- Uaktywnij okno� ustawiaj�c, nale�y wybra� numer standardowego okna Window-Eyesod 0 do 49; uderzenie odpowiedniego klawisza spowoduje, �e okre�lone okno jest oknemaktywnym- Mysz do okna � ustawiaj�c, nale�y wybra� numer standardowego okna Window-Eyes od0 do 49; uderzenie odpowiedniego klawisza przesuwa wska�nik myszy do lewegog�rnego rogu danego okna u�ytkownika- Myszka g�ra lewo � natychmiast przesuwa mysz do g�rnego lewego rogu obszaruograniczaj�cego ruchy myszki, ale nie odczytuje tego ruchu- Za�aduj ustawienia � w momencie ustawiania, prosi o nazw� pliku konfiguracyjnego; wodpowiedzi na uderzenie klawisza �aduje si� plik konfiguracyjny Window-Eyes- Ignoruj m�wi�ce okna � ignoruje nowy tekst pojawiaj�cy si� w oknach m�wi�cych wczasie dwukrotnego op�nienia akcji- Gor�cy klawisz � wykonuje funkcj� danego gor�cego klawisza; w momencie ustawianiapojawi si� lista wszystkich gor�cych klawiszy � nale�y przej�� strza�k� do wybranego inacisn�� ENTERWyja�nieniaPi�� z wymienionych wy�ej definicji, tzn. Przeczytaj okno, Uaktywnij okno, Mysz dookna, Gor�cy klawisz, oraz Za�aduj ustawienia wymagaj� podania numeru okna, gor�cegoklawisza lub nazwy pliku. Aby doj�� do tego miejsca, trzeba przej�� tabulatorem doprzycisk�w Parametry pierwszej lub drugiej akcji i nacisn�� ENTER. W momencieustawiania Przeczytaj okno, Uaktywnij okno lub Mysz do okna trzeba tylko wpisa� numerokna u�ytkownika i nacisn�� ENTER. Przy ustawianiu Gor�cy klawisz trzeba przej�� przezlist� do wybranego klawisza i nacisn�� ENTER. Je�eli ustawia si� Za�aduj ustawienia,nale�y wpisa� nazw� pliku konfiguracyjnego, kt�ry chce si� za�adowa� i nacisn�� ENTER.Teraz tabulatorem mo�na przej�� do przycisku OK lub wr�ci� do listy akcji, by zdefiniowa�kolejne.Nast�puj�ce definicje r�wnie� wymagaj� wyt�umaczenia i przyk�adu: Znak przed, Znak po,Pierwszy znak przed oraz Pierwszy znak po. �Przed� oraz �Po� odnosz� si� do odczytaniaprzez Window-Eyes danego znaku zanim lub po tym, jak uderzenie klawisza zostanieprzekazane aplikacji. �Pierwszy� oznacza znak znajduj�cy si� tu� przed kursorem. Powodem,dla kt�rego stosuje si� definicje �Przed� i �Po� jest to, �e niekt�re klawisze, np.BACKSPACE i DELETE usuwaj� znaki z ekranu. Zwykle Window-Eyes najpierwprzekazuje uderzenie klawisza aplikacji, a potem wykonuje zdefiniowan� akcj�. Jednak je�elidany znak lub s�owo zostanie usuni�te, Window-Eyes ju� ich nie odczyta. Zatem najcz�ciejBACKSPACE b�dzie zdefiniowany jako Pierwszy znak przed, co oznacza, �e Window-Eyeswykona najpierw zdefiniowan� akcj�, a dopiero potem przeka�e dalej dane uderzenieklawisza. Je�eli wydaje si� to zbyt skomplikowane, warto po�wi�ci� troch� czasu ipoeksperymentowa� z czterema ustawieniami klawisza BACKSPACE:- Pierwszy znak przed � znak zostanie odczytany przed usuni�ciem- Pierwszy znak po � przeczytany zostanie znak na lewo od kursora po tym, jak aplikacjaprzemie�ci kursor do ty�u, usuwaj�c jeden znak... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pingus1.htw.pl