Rozdział-12-Loty szybowcowe, książki i podręczniki lotnicze, lotnicze, Szybowce, Instrukcja Wykonywania ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Aer
oklub
Polski
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Rozdział 12
ROZDZIAŁ 12
LOTY SZYBOWCOWE
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
LOTY SZYBOWCOWE
12 – 1
Rozdział 12
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Aeroklub
Polski
S
S
t
t
t
r
r
o
o
n
n
a
a
c
c
e
e
l
l
l
o
ow
o
o
p
p
o
o
z
z
o
o
s
s
s
t
t
t
a
aw
i
i
i
o
o
n
n
a
a
p
p
u
u
s
s
s
t
t
t
a
a
12 – 2
LOTY SZYBOWCOWE
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
Aer
oklub
Polski
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Rozdział 12
12. LOTY SZYBOWCOWE
12.1 TRANSPORT SZYBOWCÓW.
12.1.1 Wyhangarowanie i zahangarowanie szybowca odbywa się pod kierunkiem
upoważnionej osoby (mechanik szybowcowy, instruktor, pilot wyznaczony przez
instruktora). Wydaje ona polecenia wszystkim osobom z obsługi szybowców i dba o
właściwy przebieg hangarowania i zabezpieczenia szybowca w hangarze lub przed
hangarem.
12.1.2 Szybowiec pozostawiony na otwartej przestrzeni bez osoby pilnującej musi być
zawsze zabezpieczony przed porywami wiatru w sposób uniemożliwiający jego
przesunięcie, podniesienie lub wywrócenie. Szybowiec zabezpiecza się
prowizorycznie przez ustawienie opuszczonego skrzydła pod wiatr i obciążenie lub
przywiązanie do grajcara lub kołków. Hamulce aerodynamiczne należy otworzyć
całkowicie i przykryć pokrowcem kabinę.
12.1.3
Szybowiec pozostawiony na dłuższy okres w terenie przygodnym należy
zdemontować lub odpowiednio zakotwiczyć przód, ogon i skrzydła z obu stron,
najlepiej w linii lotu zablokować stery i przykryć szybowiec pokrowcem.
12.1.4
Zabezpieczenie szybowca przed porywami wiatru należy przed lotami do obowiązków
osoby prowadzącej szybowiec za skrzydło, a po locie do osoby, która ostatnia
wykonała lot.
12.1.5
Do transportu szybowców za pojazdem mechanicznym służą linki, których różnica
długości wynosi przynajmniej dwie długości szybowca. Przy wyczepie drugiego
i następnych szybowców powinna iść osoba, aby w razie zerwania liny pierwszego
szybowca można było odczepić następne szybowce. Sygnałem do kierowcy pojazdu
holującego o gotowości szybowca do transportu jest podniesienie skrzydła do
poziomu i ręka podniesiona do góry. Sygnałem „zatrzymać się” jest okrzyk „stój” i
wymachiwanie ręką nad głową.
12.1.6
Po lotnisku szybowce można transportować wyznaczonymi drogami do kołowania lub
w sposób ustalony przez kierownika lotów. Podczas transportu szybowca przez pas
lądowania należy kierować szybowiec najkrótszą drogą do pasa neutralnego.
Prowadzący szybowiec za skrzydło powinien iść od strony nawietrznej; w przypadku
transportowania dwóch szybowców - po stronach zewnętrznych szybowców; należy
prowadzić obserwację przestrzeni i wydawać odpowiednie polecenia osobom
transportującym szybowiec.
12.2
STARTY ZA WYCIĄGARKĄ
12.2.1
Pilot przygotowujący się do lotu ma obowiązek sprawdzić stan techniczny szybowca
i jego wyposażenie, w tym łączność radiową.
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
LOTY SZYBOWCOWE
12 – 3
Rozdział 12
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Aeroklub
Polski
12.2.2
Samodzielne loty szkolne z wykorzystaniem startu za wyciągarką należy wykonywać
z obustronną łącznością radiową a w przypadku jej zaniku w czasie lotu należy
stosować sygnały wzrokowe podane w załączniku Nr 9.
12.2.3
Do wykonywania startów szybowcowych może być użyta wyciągarka o pełnej
sprawności technicznej. Lina wyciągarkowa ze ściągarkową w przypadku korzystania
ze ściągarki, powinna być połączona zgodnie z zatwierdzonym przez kontrolę
techniczną systemem stosując odpowiednie bezpieczniki zrywowe. Zerwaną podczas
startów linę można wiązać węzłem płaskim, jednak rozpoczynanie lotów w nowym
dniu lotnym z wiązaną liną jest zabronione.
12.2.4
Starty szybowca za wyciągarką mogą się odbywać przy wietrze czołowym o
prędkości do 12 m/s, tylnym 3 m/s i bocznym o kącie wiatru 30
0
÷ 90
0
do 5 m/s (lecz
nie większym niż określony dla danego typu szybowca w jego instrukcji użytkowania
w locie).
12.2.5
Długości pasa startu i liny wyciągarkowej powinny zapewniać niezbędny nabór
wysokości, umożliwiający bezpieczne wykonanie kręgu nad lotniskiem.
12.2.6
Do startu szybowiec należy ustawić tak, aby zaczep szybowca znajdował się od strony
ściągarki (jeśli jest stosowana). Stanowiska sygnalisty dającego sygnały tarczą i osoby
wypuszczającej szybowiec za skrzydło znajdują się po przeciwnej stronie szybowca w
stosunku do ściągarki.
12.2.7
Pierwszy lot po rozłożeniu startu wykonuje instruktor lub pilot wyznaczony przez
instruktora, w celu sprawdzenia prawidłowości rozłożenia startu i działania zespołu
wyciągarka - ściągarka oraz rzeczywistych warunków meteorologicznych.
12.2.8
Sygnalista na starcie może nadać sygnał do rozpoczęcia startu dopiero wtedy, gdy
przekona się, że pilot szybowca i mechanik ściągarki są gotowi do startu, że lina jest
ułożona prawidłowo i że nie ma żadnych przeszkód do startu na polu wzlotów
i w powietrzu.
12.2.9
Sygnalista jest współodpowiedzialny za ewentualny wypadek podczas startu,
spowodowany nieprawidłową sygnalizacją.
12.2.10 Sygnalista obserwuje naprężenie liny wyciągarkowej, przechylając do poziomu tarczę
sygnalizacyjną w miarę naprężenia liny, a gdy szybowiec ruszy, opiera tarczę o ziemię
i trzyma tak długo w ręku, dopóki lina nie oddzieli się od szybowca.
12.2.11 Położenie tarczy na ziemię informuje pilota i mechaników o odczepieniu liny
i gotowości do ściągania liny na start.
12.2.12 Po odczepieniu liny wyciągarkowej, pilot powinien jak najszybciej nawiązać łączność
wzrokową ze startem, w celu upewnienia się, czy nie jest sygnalizowane ostrzeżenie
nie odczepienia liny.
12.2.13 W razie zaczepienia liny ściągarkowej o jakąkolwiek część szybowca podczas
wzlotu, mechanik ściągarkowy powinien natychmiast odciąć linkę.
12 – 4
LOTY SZYBOWCOWE
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
Aer
oklub
Polski
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Rozdział 12
12.2.14 Jeżeli w ostatniej fazie startu lina wyciągarkowa nie odpadnie od szybowca,
mechanik wyciągarkowy przerywa ciąg i wysprzęgla bęben. Gdy szybowiec z nie
odczepioną liną przeleci wyciągarkę lub rozpocznie wykonywanie zakrętu, mechanik
wyciągarkowym odcina linę i strzela czerwone rakiety. Podobnie postępuje mechanik
ściągarkowy, natomiast sygnalista zatacza kręgi tarczą sygnalizacyjną.
12.2.15 W razie niemożności odczepienia liny wyciągarkowej od szybowca, pilot powinien
wykonywać lot w granicach lotniska, unikając przelatywania nad przeszkodami i cały
czas starając się odczepić linę.
12.2.16 Jeżeli lina zaczepi o przeszkodę, pilot powinien otworzyć hamulce i wykonywać
okrążenia miejsca zaczepienia liny i w pobliżu tego miejsca lądować.
12.2.17 W razie przerwania ciągu wyciągarki na wysokości do 50 m pilot ma obowiązek
przez odpowiednie oddanie drążka od siebie przejść do lotu ślizgowego, odczepić linę,
otworzyć hamulce i lądować na wprost. W przypadku przerwania ciągu na większej
wysokości należy postępować w sposób ustalony przez kierownika lotów, który
udzielając wskazówek przed lotem uwzględnia rozłożenie startu, usytuowanie lotniska
i inne okoliczności.
12.3
STARTY ZA SAMOLOTEM
12.3.1
Dowódcą zespołu podczas startu szybowca lub szybowców za samolotem jest pilot
samolotu holującego.
12.3.2
Do czasu ukończenia przez pilota samolotowego nauki holowania oraz wykonania
przez niego 50 lotów samodzielnych połączonych z holowaniem szybowców zabrania
mu się holowania: uczniów - pilotów szybowcowych wykonujących loty samodzielne
i holi w silnej turbulencji i przy wietrze o prędkości ponad 10 m/s.
12.3.3
Holować szybowce może tylko samolot dostosowany do holu i dopuszczony do
holowania szybowców, zgodnie z instrukcją użytkowania w locie.
12.3.4
Dopuszczenie szybowca do lotów holowanych z podaniem maksymalnej prędkości (i
składowej bocznej) wiatru do startu i zakresu prędkości holowania w różnych
warunkach meteorologicznych jest określone w instrukcji użytkowania szybowca.
12.3.5
Zabrania się wykonywania startów za holem do lotów szkolnych z uczniami –
pilotami przy sile wiatru przy ziemi powyżej 8 m/s, podstawie chmur mniejszej niż
400 m i widzialności mniejszej niż 4 km. Kierownik lotów lub instruktor może
zaostrzyć te wymagania, w przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa.
12.3.6
Liny stosowane do holowania szybowców za samolotem powinny odpowiadać
warunkom technicznym, określonym w instrukcji wykonywania lin holowniczych.
Długość tych lin nie może być krótsza niż:
a) 30
m w lotach szkolnych;
b) 20 m w lotach treningowych;
c) 15 m w lotach pokazowych lub w innych okolicznościach wyjątkowych.
Na start na linie długości 15 m zezwolenia udziela Szef Wyszkolenia.
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
LOTY SZYBOWCOWE
12 – 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pingus1.htw.pl