Rozdział-11-Loty samolotowe, książki i podręczniki lotnicze, lotnicze, Szybowce, Instrukcja Wykonywania ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Aeroklub
Polski
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Rozdział 11
ROZDZIAŁ 11
LOTY SAMOLOTOWE
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
LOTY SAMOLOTOWE
11 – 1
Rozdział 11
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Aeroklub
Polski
S
S
t
t
t
r
r
o
o
n
n
a
a
c
c
e
e
l
l
l
o
ow
o
o
p
p
o
o
z
z
o
o
s
s
s
t
t
t
a
aw
i
i
i
o
o
n
n
a
a
p
p
u
u
s
s
s
t
t
t
a
a
11 – 2
LOTY SAMOLOTOWE
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
Aeroklub
Polski
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Rozdział 11
11. LOTY SAMOLOTOWE
11.1 URUCHOMIENIE I PRÓBA SILNIKA
11.1.1 Uruchomienie należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją eksploatacji, zachowując
przy tym niezbędne środki ostrożności dotyczące zwłaszcza bezpieczeństwa
przeciwpożarowego oraz bezpieczeństwa osób uczestniczących w uruchamianiu
i znajdujących się w pobliżu.
11.1.1
Podczas uruchomienia silnika, w pobliżu samolotu nie powinny znajdować się
żadne osoby postronne.
11.1.2
Po uruchomieniu silnika należy jak najszybciej przekołować na wyznaczone
miejsce i dopiero tam podgrzewać silnik i wykonywać próbę silnika.
11.1.3
Próbę silnika wykonuje się przed pierwszym lotem w danym dniu oraz w razie
zaobserwowania nieprawidłowości w jego pracy.
11.1.4
Po każdym uruchomieniu silnika należy sprawdzić parametry silnika i iskrowniki.
11.1.5
Próbę silnika należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją eksploatacji silnika,
zachowując przy tym niezbędne środki ostrożności dotyczące zwłaszcza
bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz bezpieczeństwa osób znajdujących się w
pobliżu.
11.1.6 W ramach prób funkcjonalnych należy także przeprowadzić kontrolę radia i innego
wyposażenia radio–nawigacyjnego (w tym transpondera).
11.2
KOŁOWANIE
11.2.1
Przed rozpoczęciem kołowania, dowódca statku powietrznego powinien upewnić się,
czy wszystkie czynności związane z bezpieczeństwem lotu, tj. nałożenie
i dopasowanie spadochronów, zapięcie pasów bezpieczeństwa, odblokowanie
wszystkich sterów itp. zostały przez załogę i podróżnych wykonane.
11.2.2
Kołowanie samolotów przeprowadza się z zasady wyznaczonymi do tego celu
drogami lub zgodnie z poleceniami organu kierowania ruchem lotniczym lub
naziemnym.
11.2.3
Dowódca kołującego samolotu powinien stosować się do poleceń lub sygnałów
organu kierowania ruchem lotniczym, a jeżeli taki nie działa, powinien stosować się
do obowiązujących na tym lotnisku zasad ruchu naziemnego, określonego instrukcją
użytkowania danego lotniska. W każdym jednak przypadku dowódca samolotu
kołującego powinien się stosować do sygnałów określonych w załączniku Nr 8.
11.2.4
Jeżeli pilot samolotu ma utrudnioną obserwację do przodu, powinien kołować
„żmijką” i co pewien czas zwalniać lub nawet zatrzymywać się, aby dokładnie
określić, czy przedpole do kołowania jest wolne i czy nie ma na nim żadnej
przeszkody.
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
LOTY SAMOLOTOWE
11 – 3
Rozdział 11
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Aeroklub
Polski
11.2.5
Prędkość kołowania nie może być większa niż 30 km/h dla samolotów
z hamulcami i 8 km/h dla samolotów bez hamulców (prędkość idącego człowieka).
11.2.6
Zabrania się kołować bez osoby prowadzącej:
1) w pobliżu statków powietrznych lub przeszkód w odległości mniejszej niż 10 m
na samolocie z uszkodzonymi hamulcami lub na samolocie bez hamulców;
2) wszystkim samolotom po rozmiękłej powierzchni, w terenie przygodnym lub
nieznanym lądowisku i w pobliżu ludzi, przy prędkości wiatru większej niż
8 m/s samolotem bez hamulców, w innych przypadkach, kiedy zażąda tego pilot.
11.2.7 Pierwszeństwo kołowania mają samoloty wykonujące zadania sanitarne lub
ratownicze oraz wykonujące zadania o specjalnym charakterze państwowym.
11.2.8
Podczas kołowania należy zachować szczególną ostrożność, kierować się zasadami
podanymi w ust. 6.4.12.1 oraz:
1)
gdy dwa kołujące samoloty zbliżają się do siebie czołowo lub na kierunku
zbieżnym do czołowego, każdy z nich powinien się zatrzymać, następnie, gdy
jest to możliwe zmienić kierunek w prawo tak, aby wyminięcie było wykonane
w sposób bezpieczny, na zmniejszonej prędkości, z zachowaniem odstępu
10 m;
2)
gdy dwa kołujące samoloty kołują na kierunkach zbieżnych, to samolot który
ma drugi samolot po swojej prawej stronie, powinien zatrzymać się
i przepuścić go;
3)
gdy zachodzi uzasadniona potrzeba wyprzedzenia kołującego samolotu, to
pilot samolotu wyprzedzającego powinien to wykonać z prawej strony
samolotu wyprzedzanego, z zachowaniem odstępu co najmniej 30 m.
11.2.10 Kołowanie za stojącym samolotem, którego silnik pracuje na małych prędkościach
obrotowych, powinno się przeprowadzać w bezpiecznej odległości, nie mniejszej niż
30 m.
11.2.11 Przez linię rozłożonego startu należy kołować prostopadle i poniżej znaku lądowania,
chyba, że kierownik lotów wskaże inne miejsce kołowania.
11.2.12 Kołowanie przez linię szybowcowego startu wyciągarkowego jest zabronione chyba,
że odbywa się ono z zezwoleniem kierownika lotów lub na zewnątrz poza ściągarką
i wyciągarką.
11 – 4
LOTY SAMOLOTOWE
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
11.2.9
Samoloty kołujące jeden za drugim muszą utrzymywać odległość pomiędzy sobą nie
mniejszą niż 50 m. Samoloty kołujące do startu grupowego utrzymują odległość, co
najmniej 30 m.
Aeroklub
Polski
INSTRUKCJA WYKONYWANIA
LOTÓW i SKOKÓW
AEROKLUBU POLSKIEGO
Rozdział 11
11.3 LOTY SZKOLNE
11.3.1 Uczniowie - piloci mogą wykonywać loty jedynie, przy pełnym rozłożeniu znaków
startowych (chyba, że program samolotowy dla danego rodzaju lotów przewiduje
inaczej), bez pasażerów i tylko pod nadzorem instruktora i zachowaniem obustronnej
łączności radiowej.
11.3.1
W przypadku wykonywania startów i lądowań na utwardzonym i oznakowanym pasie
startowym nie jest wymagane rozkładanie znaków i sygnałów startowych.
11.3.2
Warunki meteorologiczne, w jakich uczniowie - piloci mogą wykonywać loty
samodzielnie, nie powinny być gorsze niż: widzialność 5 km, podstawa chmur 500 m
i prędkość wiatru przy ziemi 10 m/s, lecz nie gorsze niż podane w ustaleniach
programu szkolenia samolotowego.
11.3.3
Wysokość kręgu szkolnego nad lotniskiem wynosi 300 m. Loty na innej wysokości
można wykonywać tylko wtedy, gdy przewiduje to program szkolenia lub, jeżeli
zarządzi to kierownik lotów.
11.3.4
W czasie lotów po kręgu zabrania się wchodzić w chmury i wyprzedzać inne
samoloty.
11.3.5
Liczba samolotów latających po kręgu w tym samym czasie nie może być większa
niż 6 samolotów.
11.3.6
Ścinanie trasy lotu po kręgu jest dozwolone jedynie w przypadkach konieczności
natychmiastowego przymusowego lądowania.
11.3.7
Wyjście z kręgu wykonuje się po stycznej do kręgu z nabieraniem wysokości,
gdy wysokość lotu jest większa niż wysokość lotu po kręgu. Odejście po starcie na
zewnętrzną stronę kręgu może nastąpić za zgodą Kierownika Lotów.
11.3.8
Wejście w krąg wykonuje się po uzyskaniu zgody Kierownika Lotów po stycznej
na wysokości lotu po kręgu.
11.4
LĄDOWANIE SAMOLOTU Z CHOWANYM PODWOZIEM
11.4.1
Jeżeli samolot z chowanym podwoziem podchodzi do lądowania, to pilot tego
samolotu po wypuszczeniu podwozia powinien drogą radiową zgłosić wypuszczenie
i zablokowanie podwozia.
11.4.2
W lotach po kręgu pilot wypuszcza podwozie (i kontroluje poprawność wypuszczenia)
na pozycji „z wiatrem” (chyba, że instrukcja samolotu przewiduje inaczej).
11.4.3
Dolatując do lotniska (bez wykonywania kręgu) pilot wypuszcza podwozie
(i kontroluje poprawność wypuszczenia) przed wejściem „na prostą”.
11.4.4
Niezależnie od wcześniejszych czynności i kontroli pilot ma obowiązek ponownie
sprawdzić prawidłowość wypuszczenia podwozia będąc „na prostej do lądowania”.
Wydanie z
25.04.2004 r.
Zmiana Nr: 0
LOTY SAMOLOTOWE
11 – 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pingus1.htw.pl