Rozwoj potegi woli, eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WINCENTY LUTOSAWSKIROZWJ POTGI WOLII. Hinduskie tradycjeostatnich latach zaczynaj do Europy przenika w formie popularnej rozmaite praktyki i teorie Dalekiego Wschodu, dotd gwnie uprawiane i wyznawane przez uprzywilejowan kast braminw indyjskich. Dziea, pisane bd przez Hindusw, bd przez Anglikw, a wydawane przewanie w Ameryce, uprzystpniaj te szczeglne wiczenia, dziki ktrym Hindusi dochodz do niepospolitego panowania nad swym ciaem. Dawno te wiadomo byo, e fakirzy indyjscy potrafi wstrzyma cakiem przemian materii w organizmie na cae miesice, gdy w pewnym letargu spoczywaj w zamurowanym grobie po szczelnym zatkniciu wszystkich otworw ciaa, bez odywiania i bez wszelkiego widzialnego oddychania.Te fakty, sprawdzone wielokrotnie, wielce wzbudzay uwag, ale nikt nie przypuszcza, by one mogy mie dla nas praktyczne znaczenie, przy cakiem innych warunkach naszego ycia. Pogld na wiat Hindusw jest zupenie inny, ni panujcy w Europie pogld na wiat chrzecijaski. U nich jednostki d do najwyszego rozwoju ducha i ciaa, nie bardzo troszczc si o masy, ktre gin z godu, w ndzy i ciemnocie. U nas kada jednostka wybitniejsza bierze dobrowolnie krzy na siebie, pragnc suy sabszym, gorszym i gupszym.Tumaczy si to rnic religii. Dla Hindusa ycie doczesne jest upadkiem doskonaego ducha, i nic go dwign nie moe, prcz wasnego wysiku, w szeregu wciele kolejnych. Dlategokady, kto moe, dwiga si sam i dochodzi swoim wysikiem do szczliwoci wiekuistej, pozostawiajc blinich ich nieuniknionej niedoli, spowodowanej ich wasn win. Hindus zna tylko nieubagane prawo, ktre zowie Karma, prawo koniecznoci w wiecie moralnym, wymagajce, by kady zy lub dobry uczynek mia swe zupene konsekwencje. Zatem ci, co cierpi w godzie, ndzy, ciemnocie, zasuyli na to w jakim minionym ywocie i musz cierpliwie swj los znosi, a si wciel w wicej sprzyjajcych warunkach. Istnieje dla nich sprawiedliwo, ale nie znaj jeszcze aski.U nas inaczej. Kady dziki asce moe w tym ywocie zasuy na szczliwo wiekuist, a tym atwiej zasuy, im wicej si przyczyni do zbawienia innych.Czy mamy jednak wyrzec si zupenie dziedzictwa naszych aryjskich przodkw?Czy, przyjwszy religi chrzecijask, ktra wrd Semitw powstaa, religi pokory, aski, krzya, mamy uzna za zbyteczne te rodki, ktrymi nasi praojcowie aryjscy zdobywali siy nadzwyczajne dla siebie i tych wybranych z ktrymi si dzielili?Czy nie moglibymy zdoby si podobnych i uy ich dla powszechnego uytku blinich?Duch aryjski si budzi u nas w rnych przejawach indywidualizmu, dochodzcego do zaprzeczenia chrzecijastwa. Ale lepiej bdzie, jeli usuniemy pozorny konflikt midzy religi semick a aryjsk tradycj, czc obie, stosujc kad w sferze waciwej.Religia chrzecijaska uczy nas zdobywa i stosowa ask za pomoc pokory, gdy czujemy wasn bezsilno i nico, tradycja aryjska uczy nas rozwija potg wasn, bez nadprzyrodzonej pomocy, jeli jestemy w stanie uwierzy w bosko naszej wasnej jani. Dobrze jest, gdy brak si, pozyska ask i podnie si z niemocy, nie czekajc nieubaganej kolei cierpie, prowadzcych do naturalnej reakcji. Ale, gdy si czujemy na siach dziki asce, czemu nieustannie ebra wicej, kiedy i Chrystus wymaga, bymy pomagali samym sobie i mnoyli zdobyte aski i skarby, unikajc zarwno zwtpienia, jak i pychy.U nas wicej, ni gdzie indziej, liczne wstrznienia moralne prowadz do przeraajcego zaniku si w jednostkach, a nawet w caych grupach spoecznych. Aby si dwign z tego upadku,powinnimy uy wszelkich rodkw, korzystajc z dowiadczenia innych narodw. Naladowalimy lepo sporty angielskie, ktre wicz tylko ciao i kadlimy w nie za wiele ducha, naraajc si nieraz na szkody. Gdy sami Anglicy zaczynaj teraz zwraca uwag na poddanych sobie Hindusw, warto wyprbowa, co z ich dowiadcze da si u nas zastosowa.Podamy niej zasadnicze teorie i oparte na nich wiczenia, ktre wszdzie atwo jest przeprowadzi. Pierwotny zamiar przetumaczenia na jzyk polski jednego z dzie, dotyczcych tego przedmiotu, w miar postpowania pracy okazywa si niepraktyczny. Autorowie owych dzie uywaj duo wyrae obcych i pisz dla k szczeglnych, skonnych do zastpienia chrzecijastwa dawn aryjsk religi.W spoeczestwie katolickim, jak nasze, taki ton od razu wzbudziby uprzedzenie do tego nawet, co w tych dzieach moe by trafnym. Tre ich zasadnicza jest od wierze religijnych niezalena i moe by przedstawiona obiektywnie, bez dodatku bramiskiej teologii.wiczenia psychiczne, przez Ariw wymylone, mog zreszt dla wierzcych i praktykujcych katolikw suy za uzupenienie tych daleko waniejszych wicze religijnych, ktre wszak rwnie aryjski duch wysnu z siebie na podstawie semickiej religii. Pamita naley, e jakkolwiek chrzecijastwo ma semicki pocztek, to na jego rozwj wpyna grecka filozofia i rzymska organizacja prawna. Katolicyzm zatem jest przewanie aryjsk religi. Raczej protestantyzm stanowi zwrot wstecz ku czysto semickiej czci litery.Hindusi na nas patrz jako na niewiernych pobratymcw, ktrzy wyrzekli si dumy wielkich swych przodkw i zostali zaraeni zabobonami. Znaj oni chrzecijastwo gwnie w ksztacie protestantyzmu i wedug niego sdz o caej Europie. Nie wiedz, ile aryjskiej twrczoci tkwi w katolicyzmie, a szczeglniej w katolickiej mistyce. Nie wiedzc nic o moliwoci rozgrzeszenia z mocy aski, patrz na nisze kasty z politowaniem, a nawet pogard, upatrujc w ich upoledzeniu kar sprawiedliw za przewinienia dawnych wciele.Bramini boj si zetknicia z pariasami: wol oni uy wszystkich swych si, aby postpowa naprzd indywidualnie raczejni dwiga innych. Dziki tej ambicji wypracowali oni metody rozwoju si psychofizycznych, oparte na ruchu wyobrani i skupieniu woli.U nas wskutek bezmiernej chci dwigania innych nastpuje takie rozproszenie myli i uczu, e w kocu przy najlepszej woli nie ma czym suy, gdy sami ju nic nie mamy.Czowiek wity w takim wypadku miao czerpie ogie z nieba, jako jeden z tych gwatownikw, co zdobywaj krlestwo Boe.Ale czowiek niedoskonay, majcy jeszcze duo wasnych upodoba, zachcianek, pragnie, gdy si wyczerpie, nie umiejc si odnowi, oddaje si smutkowi lub rozpaczy, przez co reszt si traci. Wic warto by zawczasu, pki nie jestemy wyczerpani przez skupienie, mnoy zapasy si ywotnych, jakie posiadamy, a w tym duo moemy skorzysta z dowiadcze Hindusw.Oni na wielk skal uprawiali starania o powszechn popraw rasy ludzkiej, przez odrnienie kast i przez drobiazgowe przepisy co do utrzymania kasty w stanie najdoskonalszym, za pomoc wicze ciaa i ducha.Wrd tych wicze niepolednie miejsce zajmuj wiczenia oddychania. Ze wszystkich procesw fizjologicznych oddychanie najatwiej moe by poddane kierunkowi woli. atwiej wpyn na oddychanie ni krenie krwi lub trawienie, a kto swe oddychanie podda woli, ten pozyska warunki uzalenienia od woli innych procesw organicznych, w ogle caego ycia swego ciaa, a co za tym idzie, oglnego zdrowia.Z materiaw, sucych dla budowy i odnawiania ciaa, powietrze jest najwaniejsze, gdy bez niego nie moemy si obej nawet w cigu krtkiego czasu, gdy bez jedzenia mona dnie cae wytrzyma. Wikszo dolegliwoci i chorb ludzkich jest wynikiem brakw w organach oddychania w chwilach, kiedy najintensywniej odczuwamy ywotno nasz, mimo woli gbiej oddychamy, a gdy obojtno lub smutek hamuje bieg ycia, wstrzymujemy oddech i ziewamy lub wzdychamy. Wyrazy oznaczajce najwaniejsze czynnoci psychiczne s wzite z procesw oddychania jak np. duch, natchnienie, itp. Wzmoenie dziaalnoci puc ma wpyw bezporedni na krenie i trawienie daleko wicej ni dieta moe wpyn na puca. Przy gbokim oddychaniu czystym powietrzem lepiej strawimy i zasymilujemy nawet gorsze pokarmy, gdy w powietrzu zepsutym nawet najwykwintniejsze potrawy mniej nam smakowa bd. Ze skadnikw powietrza tylko tlen jest nam dobrze znany co do swych skutkw. Jaki za wpyw istotny wywieraj inne skadniki, ktre powietrze zawiera w wikszej lub mniejszej iloci, tego chemia dotd nie zbadaa.Skadnikw tych moe by wicej ni si nio chemikom, jak wiadczy niedawne odkrycie argonu. Poniewa mnstwo cia si ulatnia w pewnej mierze, nawet gdy s mao lotne wic w powietrzu mamy ogromn ilo materii, tak rozcieczonych, e s niedostpne analizie.Hindusi za, prcz gazw zwykych, odkryli w powietrzu pewn materi wyszego rzdu, ktr nazywaj pran. Wedug nich w oddychaniu prana gra wan rol, wic trzeba dobrze poj jak oni sobie ten skadnik wyobraaj.Podobnie, jak rne ciaa maj stan stay, pynny i gazowy, jeszcze nadto istnieje stan wikszego rozrzedzenia, ktry Crookes nazwa promienistym. W tym stanie promienistym rnice pierwiastkw znikaj czstki, o wiele jeszcze mniejsze ni atomy, odbywaj swe ruchy i mog tworzy wszystkie gatunki gazw przez rne stany skupienia. Te czstki prany, gdy rytmicznie wibruj, stwarzaj zjawiska wiata i elektrycznoci, podobnie jak wiksze od nich molekuy powietrza przez znacznie wolniejsze drgania wywouj zjawiska dwikw. Prana jest wiele milionw razy ruchliwsza, ni powietrze, jeli uwzgldni, e fale wiata s bilion razy szybsze ni fale dwikw. Z tej ruchliwoci prany wynika jedna waciwo, na ktrej spoczywa caa indyjska umiejtno oddychania.Myl i wola ludzka s w stanie dziaa bezporednio na ruchy prany, wytwarza w oceanie prany prdy i wiry, stwarza ksztaty bardzo lotne i nietrwae, lecz obiektywne i dostpne czujniejszym zmysom ni te, ktre spostrzegaj dwiki i barwy.Podobnie, jak prana przenika powietrze, a puca to powietrze wcigaj, organy ciaa niewidzialne, same zbudowane z prany, m... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl pingus1.htw.pl
WINCENTY LUTOSAWSKIROZWJ POTGI WOLII. Hinduskie tradycjeostatnich latach zaczynaj do Europy przenika w formie popularnej rozmaite praktyki i teorie Dalekiego Wschodu, dotd gwnie uprawiane i wyznawane przez uprzywilejowan kast braminw indyjskich. Dziea, pisane bd przez Hindusw, bd przez Anglikw, a wydawane przewanie w Ameryce, uprzystpniaj te szczeglne wiczenia, dziki ktrym Hindusi dochodz do niepospolitego panowania nad swym ciaem. Dawno te wiadomo byo, e fakirzy indyjscy potrafi wstrzyma cakiem przemian materii w organizmie na cae miesice, gdy w pewnym letargu spoczywaj w zamurowanym grobie po szczelnym zatkniciu wszystkich otworw ciaa, bez odywiania i bez wszelkiego widzialnego oddychania.Te fakty, sprawdzone wielokrotnie, wielce wzbudzay uwag, ale nikt nie przypuszcza, by one mogy mie dla nas praktyczne znaczenie, przy cakiem innych warunkach naszego ycia. Pogld na wiat Hindusw jest zupenie inny, ni panujcy w Europie pogld na wiat chrzecijaski. U nich jednostki d do najwyszego rozwoju ducha i ciaa, nie bardzo troszczc si o masy, ktre gin z godu, w ndzy i ciemnocie. U nas kada jednostka wybitniejsza bierze dobrowolnie krzy na siebie, pragnc suy sabszym, gorszym i gupszym.Tumaczy si to rnic religii. Dla Hindusa ycie doczesne jest upadkiem doskonaego ducha, i nic go dwign nie moe, prcz wasnego wysiku, w szeregu wciele kolejnych. Dlategokady, kto moe, dwiga si sam i dochodzi swoim wysikiem do szczliwoci wiekuistej, pozostawiajc blinich ich nieuniknionej niedoli, spowodowanej ich wasn win. Hindus zna tylko nieubagane prawo, ktre zowie Karma, prawo koniecznoci w wiecie moralnym, wymagajce, by kady zy lub dobry uczynek mia swe zupene konsekwencje. Zatem ci, co cierpi w godzie, ndzy, ciemnocie, zasuyli na to w jakim minionym ywocie i musz cierpliwie swj los znosi, a si wciel w wicej sprzyjajcych warunkach. Istnieje dla nich sprawiedliwo, ale nie znaj jeszcze aski.U nas inaczej. Kady dziki asce moe w tym ywocie zasuy na szczliwo wiekuist, a tym atwiej zasuy, im wicej si przyczyni do zbawienia innych.Czy mamy jednak wyrzec si zupenie dziedzictwa naszych aryjskich przodkw?Czy, przyjwszy religi chrzecijask, ktra wrd Semitw powstaa, religi pokory, aski, krzya, mamy uzna za zbyteczne te rodki, ktrymi nasi praojcowie aryjscy zdobywali siy nadzwyczajne dla siebie i tych wybranych z ktrymi si dzielili?Czy nie moglibymy zdoby si podobnych i uy ich dla powszechnego uytku blinich?Duch aryjski si budzi u nas w rnych przejawach indywidualizmu, dochodzcego do zaprzeczenia chrzecijastwa. Ale lepiej bdzie, jeli usuniemy pozorny konflikt midzy religi semick a aryjsk tradycj, czc obie, stosujc kad w sferze waciwej.Religia chrzecijaska uczy nas zdobywa i stosowa ask za pomoc pokory, gdy czujemy wasn bezsilno i nico, tradycja aryjska uczy nas rozwija potg wasn, bez nadprzyrodzonej pomocy, jeli jestemy w stanie uwierzy w bosko naszej wasnej jani. Dobrze jest, gdy brak si, pozyska ask i podnie si z niemocy, nie czekajc nieubaganej kolei cierpie, prowadzcych do naturalnej reakcji. Ale, gdy si czujemy na siach dziki asce, czemu nieustannie ebra wicej, kiedy i Chrystus wymaga, bymy pomagali samym sobie i mnoyli zdobyte aski i skarby, unikajc zarwno zwtpienia, jak i pychy.U nas wicej, ni gdzie indziej, liczne wstrznienia moralne prowadz do przeraajcego zaniku si w jednostkach, a nawet w caych grupach spoecznych. Aby si dwign z tego upadku,powinnimy uy wszelkich rodkw, korzystajc z dowiadczenia innych narodw. Naladowalimy lepo sporty angielskie, ktre wicz tylko ciao i kadlimy w nie za wiele ducha, naraajc si nieraz na szkody. Gdy sami Anglicy zaczynaj teraz zwraca uwag na poddanych sobie Hindusw, warto wyprbowa, co z ich dowiadcze da si u nas zastosowa.Podamy niej zasadnicze teorie i oparte na nich wiczenia, ktre wszdzie atwo jest przeprowadzi. Pierwotny zamiar przetumaczenia na jzyk polski jednego z dzie, dotyczcych tego przedmiotu, w miar postpowania pracy okazywa si niepraktyczny. Autorowie owych dzie uywaj duo wyrae obcych i pisz dla k szczeglnych, skonnych do zastpienia chrzecijastwa dawn aryjsk religi.W spoeczestwie katolickim, jak nasze, taki ton od razu wzbudziby uprzedzenie do tego nawet, co w tych dzieach moe by trafnym. Tre ich zasadnicza jest od wierze religijnych niezalena i moe by przedstawiona obiektywnie, bez dodatku bramiskiej teologii.wiczenia psychiczne, przez Ariw wymylone, mog zreszt dla wierzcych i praktykujcych katolikw suy za uzupenienie tych daleko waniejszych wicze religijnych, ktre wszak rwnie aryjski duch wysnu z siebie na podstawie semickiej religii. Pamita naley, e jakkolwiek chrzecijastwo ma semicki pocztek, to na jego rozwj wpyna grecka filozofia i rzymska organizacja prawna. Katolicyzm zatem jest przewanie aryjsk religi. Raczej protestantyzm stanowi zwrot wstecz ku czysto semickiej czci litery.Hindusi na nas patrz jako na niewiernych pobratymcw, ktrzy wyrzekli si dumy wielkich swych przodkw i zostali zaraeni zabobonami. Znaj oni chrzecijastwo gwnie w ksztacie protestantyzmu i wedug niego sdz o caej Europie. Nie wiedz, ile aryjskiej twrczoci tkwi w katolicyzmie, a szczeglniej w katolickiej mistyce. Nie wiedzc nic o moliwoci rozgrzeszenia z mocy aski, patrz na nisze kasty z politowaniem, a nawet pogard, upatrujc w ich upoledzeniu kar sprawiedliw za przewinienia dawnych wciele.Bramini boj si zetknicia z pariasami: wol oni uy wszystkich swych si, aby postpowa naprzd indywidualnie raczejni dwiga innych. Dziki tej ambicji wypracowali oni metody rozwoju si psychofizycznych, oparte na ruchu wyobrani i skupieniu woli.U nas wskutek bezmiernej chci dwigania innych nastpuje takie rozproszenie myli i uczu, e w kocu przy najlepszej woli nie ma czym suy, gdy sami ju nic nie mamy.Czowiek wity w takim wypadku miao czerpie ogie z nieba, jako jeden z tych gwatownikw, co zdobywaj krlestwo Boe.Ale czowiek niedoskonay, majcy jeszcze duo wasnych upodoba, zachcianek, pragnie, gdy si wyczerpie, nie umiejc si odnowi, oddaje si smutkowi lub rozpaczy, przez co reszt si traci. Wic warto by zawczasu, pki nie jestemy wyczerpani przez skupienie, mnoy zapasy si ywotnych, jakie posiadamy, a w tym duo moemy skorzysta z dowiadcze Hindusw.Oni na wielk skal uprawiali starania o powszechn popraw rasy ludzkiej, przez odrnienie kast i przez drobiazgowe przepisy co do utrzymania kasty w stanie najdoskonalszym, za pomoc wicze ciaa i ducha.Wrd tych wicze niepolednie miejsce zajmuj wiczenia oddychania. Ze wszystkich procesw fizjologicznych oddychanie najatwiej moe by poddane kierunkowi woli. atwiej wpyn na oddychanie ni krenie krwi lub trawienie, a kto swe oddychanie podda woli, ten pozyska warunki uzalenienia od woli innych procesw organicznych, w ogle caego ycia swego ciaa, a co za tym idzie, oglnego zdrowia.Z materiaw, sucych dla budowy i odnawiania ciaa, powietrze jest najwaniejsze, gdy bez niego nie moemy si obej nawet w cigu krtkiego czasu, gdy bez jedzenia mona dnie cae wytrzyma. Wikszo dolegliwoci i chorb ludzkich jest wynikiem brakw w organach oddychania w chwilach, kiedy najintensywniej odczuwamy ywotno nasz, mimo woli gbiej oddychamy, a gdy obojtno lub smutek hamuje bieg ycia, wstrzymujemy oddech i ziewamy lub wzdychamy. Wyrazy oznaczajce najwaniejsze czynnoci psychiczne s wzite z procesw oddychania jak np. duch, natchnienie, itp. Wzmoenie dziaalnoci puc ma wpyw bezporedni na krenie i trawienie daleko wicej ni dieta moe wpyn na puca. Przy gbokim oddychaniu czystym powietrzem lepiej strawimy i zasymilujemy nawet gorsze pokarmy, gdy w powietrzu zepsutym nawet najwykwintniejsze potrawy mniej nam smakowa bd. Ze skadnikw powietrza tylko tlen jest nam dobrze znany co do swych skutkw. Jaki za wpyw istotny wywieraj inne skadniki, ktre powietrze zawiera w wikszej lub mniejszej iloci, tego chemia dotd nie zbadaa.Skadnikw tych moe by wicej ni si nio chemikom, jak wiadczy niedawne odkrycie argonu. Poniewa mnstwo cia si ulatnia w pewnej mierze, nawet gdy s mao lotne wic w powietrzu mamy ogromn ilo materii, tak rozcieczonych, e s niedostpne analizie.Hindusi za, prcz gazw zwykych, odkryli w powietrzu pewn materi wyszego rzdu, ktr nazywaj pran. Wedug nich w oddychaniu prana gra wan rol, wic trzeba dobrze poj jak oni sobie ten skadnik wyobraaj.Podobnie, jak rne ciaa maj stan stay, pynny i gazowy, jeszcze nadto istnieje stan wikszego rozrzedzenia, ktry Crookes nazwa promienistym. W tym stanie promienistym rnice pierwiastkw znikaj czstki, o wiele jeszcze mniejsze ni atomy, odbywaj swe ruchy i mog tworzy wszystkie gatunki gazw przez rne stany skupienia. Te czstki prany, gdy rytmicznie wibruj, stwarzaj zjawiska wiata i elektrycznoci, podobnie jak wiksze od nich molekuy powietrza przez znacznie wolniejsze drgania wywouj zjawiska dwikw. Prana jest wiele milionw razy ruchliwsza, ni powietrze, jeli uwzgldni, e fale wiata s bilion razy szybsze ni fale dwikw. Z tej ruchliwoci prany wynika jedna waciwo, na ktrej spoczywa caa indyjska umiejtno oddychania.Myl i wola ludzka s w stanie dziaa bezporednio na ruchy prany, wytwarza w oceanie prany prdy i wiry, stwarza ksztaty bardzo lotne i nietrwae, lecz obiektywne i dostpne czujniejszym zmysom ni te, ktre spostrzegaj dwiki i barwy.Podobnie, jak prana przenika powietrze, a puca to powietrze wcigaj, organy ciaa niewidzialne, same zbudowane z prany, m... [ Pobierz całość w formacie PDF ]